Tavaszi rutinbeállítások 4. rész

Keréknyomás ellenőrzése és kerékméret meghatározása

 Közeleg a jó idő és egyre többen veszik elő a bringájukat. A tavaszi rutinbeállítások sorozat azoknak szól akik egész télen nem, vagy alig használták a kerékpárjukat.

A negyedik és egyben utolsó részében ennek a sorozatnak, a külső és belső gumikat vesszük át. Remélem ez a bejegyzés segítségetekre lesz a méretekkel és egyéb hasznos tippeket is kaptok.

A legnehezebb dolog a külső gumi méretének a meghatározása. Ez abból adódik hogy jelen pillanatban négy féle elterjedt méretezési eljárás létezik.

Hüvelykben megadott, történelmi méretek

 A kerékpárgyártás elejétől kezdve a hüvelyk terjedt el. Például 24, 26, 27 és 28 hüvelykes abroncsokról és kerekekről van szó. Magát a külső gumi méretét kettő vagy három szám jelzi. Például 26 x 1.5, 26 x 2.1, vagy 27 x 1.1/4, ahol a második tag az abroncs szélességét és oldalmagasságát jelzi. Az abroncs szélessége ugyanakkora, mint a magassága! Általában a gyártók három számmal jelölik az abroncsméretet. A holland és az angolszász területeken a számsor utolsó tagja adja meg az abroncs szélességét és egyben a magasságát, például így: 28 x 1.5/8 x 1.3/8. A középső szám, az első taggal együtt, a kerékméretet jelöli.


A német szabvány

 Német nyelvterületen az előzőhöz hasonló méretezést csak más sorrendben: az előző példában szereplő 28 x 1.5/8 x 1.3/8 méretű abroncs Németországban, 28 x 1.3/8 x 1.5/8 jelzést kap. Itt a második tag jelöli a szélességet, míg az utolsó tag " az elsővel együtt " a kerékméretet. sokszor nehéz megállapítani, hogy az abroncson melyik méretezés van feltüntetve és ez sokszor vezet félreértéshez.

A francia szabvány

 A francia mérettáblázat milliméterben számol, nem hüvelykben, valamint két számot és egy betűt használ az abroncs méretének leírásához. Tehát az előző 28 x 1.5/8 x 1.3/8 méretű köpeny a francia rendszerben 700 x 35C jelzést kap. Az első szám a kerék külső átmérőjét jelöli milliméterben, a második pedig a szélességét. A C betű pedig, az első számmal együtt, a kerék átmérőjét jelzi.

 A köpeny akkor illik rá az abroncsra ha pontosan megegyezik a méret. Ha szélesebb, vagy keskenyebb gumit  szeretnénk a kerékpárunkra, figyelni kell az abroncs szélességére!

Az E.T.R.T.O. méretjelölés

 Szerencsére a különféle  méretezések helyét fokozatosan átveszi az egységes, egyértelmű méretjelölés. A kerék- és gumiköpenygyártók jó ideje igyekeznek egységes, méretjelölést kidolgozni. Az European Tyre and Rim Technical Organisation [Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetsége], az E.T.R.T.O. szabványa milliméterben adja meg a kerékpárok  gumiköpenyének szélességét és a kerék átmérőjét. Ez azt jelenti, hogy a példának vett 28 x 1.5/8 x 1.3/8 köpeny az E.T.R.T.O. szabvány szerint a 37-622 jelölést kapja, vagyis 37 milliméter a köpeny szélessége és oldalmagassága felfújt állapotban, és 622 milliméter a kerék vájata, ahová "felül" a köpeny, ami szintén fontos az abroncs méretének meghatározásához. 

A keréknyomást a gumiabroncson feltüntetett PSI érték alapján kell felfújni, ezt az értéket BAR-ban is meg szokták adni. Pl.: INFLATE TO MIN. 2.0 bar (30psi) - MAX 4-0 bar (55psi) 
Fontos tudni hogy ezek az adatok csak tájékoztató jellegűek. A pontos nyomásról konzultáljon a kerékpárszerelőjével! https://youtu.be/8w7wAkV_BQM

Amennyiben kérdés van, itt vagy a Facebook-on is feltehetitek!
http://akerekpar.hu/