Elektromos - pedelec - kerékpár: az első élmény

Magyarországon még mindig visszonylag új és ismeretlen fogalom a pedelec vagy elektromos rásegítéses kerékpár. Sokan azt gondolják, hogy ez egy  villanymotorral hajtott bringa, ami ha húzzuk a "gázkart" elindul és megy. A valóság teljesen más és annak aki még nem próbálta ki, nagyon nehéz elmagyarázni.

Jómagam is úgy álltam neki a kérdésnek, hogy
- ez engem nem érdekel,
- nincs semmi értelme,
- minek kell bele motor,
- ez már nem is bicikli,
- stb.

Aztán egy szép őszi napon szerencsém volt és a Speedbike Kft. jóvoltából kipróbálhattam egy CUBE pedelec kerékpárt. 5 perc alatt megváltoztatta a véleményemet az elektromos kerékpárokról.

Felültem a bringársa és a szokásos módon elindultam. A váltó és a fékek semmiben sem különböznek a más bringákn találhatóktól. Az első meglepetés akkor ért amikor rápillantottam a kilométerórára: azt mutatta, hogy 30 km/h a sebességem. Ehhez semmilyen módon nem kellett megerőltetnem magam, a bringa mégis szinte száguldott egy laza kis tekeréstől is. Mivel a szokásos módon tekertem, a szokásos sebességet feltételeztem, az enyhe erőkifejtés meglepően nagy sebességet hozott a pedelec rendszernek köszönhetően. A másik meglepetés - bár valójában az első következménye volt -, hogy az első kanyart alig sikerült bevenni, az alacsony sebességérzetnek köszönhetően olyan gyorsan érkeztem oda, hogy erősen fékeznem kellett, nehogy egy út menti fára csavarodjak. Számomra a legfontosabb tapasztalás a sebesség rossz megítélése volt, illetve az, hogy itt tekerés nélkül nincs haladás, nincs gázkar, a szükséges erőfeszítést - ami jóval kisebb mint amit megszoktam - leszámítva minden szempontból úgy viselkedik mint egy hagyományos kerékpár.

Ha megnézünk egy pedelek bringát elsőre feltűnik, hogy nem sok különbség van egy korszerű pedelec és egy hagyományos crosstrekking bringa között, bár az akkumulátor nyilvánvalóan mutatja, hogy nem egyszerű bicikliről van szó.

cube_pedelec_allroad500.jpg

A fenti képen a CUBE Croos Hybrid Race Allroad 500 pedelec kerékpár látható.

A második feltünő különbség a hajtásnál jelentkezik, maga az elektromos rásegítő rendszer a két pedál között található. A rendszer lényege pontosan itt rejlik. A rendszer érzékeli a kerékpáros által kifejtett nyomatékot és erre rásegít. A jelenlegi szabályozás szerint 25km/h sebességig segít a rendszer, ezáltal hagyományos bringának számít. Már vannak olyan pedelec bringák amik ezt túllépik, ebben az esetben a segédmotoros kerékpárokra vonatkozó szabályok lépnek életbe. 

cube_pedelec_drive.jpg

Fontos megjegyezni, hogy a kis erőfeszítéssel elérhető nagy sebesség jelentős veszélyforrás, hiszen eleinte nem érezhető, nehezebben felfogható a valódi sebesség, mivel kevés munkával is könnyen lehet viszonylag gyorsan haladni. Nyilván ez a rendszeres használattal megoldódik és hamar, jól fel tudjuk mérni a sebességet, de javaslom, hogy főleg a kezdők rendszeresen ellenőrizzék a sebességmérőt.

A pedelec bringák felhasználása szerintem két fő csoportra osztható. Elsősorban azt mondanám, hogy az idősebb generáció részére nyújt remek lehetőséget, hogy ne kelljen feladni a bringázás élményét, mégis meg tudjanak tenni nagyobb távokat, vagy nehezebb emelkedőkkel gazdagított terepen is gond nélkül tudjanak haladni. Jellemző, hogy a német piacon - a CUBE maga is német kerékpárgyártó - minden második eladott kerékpár pedelec rendszerű.

A másik csoport a versenysport, olyan terepek is szóbajöhetnek, ahova eddig emberi erővel nem lehetett eljutni, valamint olyan sebességek, amiket tényleg csak a legextrémebb fenegyerekek mernek bevállalni. Ennek szabályozása nyilvánvalóan nagy kérdés, hiszen csak akkor van értelme a versenynek, ha azonos teljesítményű, azonos tudású eszközöket használnak a bringások.